Sprzedaż przez internet – czy to się opłaca?

Zastanawiając się nad własnym biznesem warto pomyśleć o handlu, ponieważ jest to dziedzina, na którą zawsze będzie zapotrzebowanie – oczywiście jeżeli posiada się dobrą ofertę.

Internet działa na świecie nieprzerwanie od 30 lat i na samym początku trudno było sobie wyobrazić, że świat uzależni od niego swoje funkcjonowanie. Najbogatsze firmy na świecie opierają swoje działanie głównie na internecie – mowa tutaj na przykład o Google, sklepach Amazon, czy popularnym portalu społecznościowym – Facebooku. Być może Facebook i Google nie zajmują się stricte sprzedażą, jednak nie można zaprzeczyć, że internetowi zawdzięczają swój sukces.

Wiele średnich i małych sklepów radzi sobie świetnie działając przez internet. Jak sprawa wygląda w naszym kraju?

Jeszcze kilka, kilkanaście lat temu społeczeństwo podchodziło do zakupów w internecie z pewną dozą dystansu. Nie ma co się temu dziwić – przejście z fizycznych zakupów do wirtualnych mogło budzić obawy przed oszustwami, zwłaszcza, że takie sytuacje faktycznie miały miejsce, jednak dzisiaj są to sytuacje sporadyczne, promilowe na tle innych. Teraźniejsze realia sprawiają, że ludzie nawet chętniej korzystają ze sklepów internetowych, niż fizycznych. Jest to przede wszystkim wygodne, ponieważ bez wychodzenia z domu można kupić praktycznie wszystko. Począwszy od kanapki ze szpinakiem, kończąc na posiadłości.

Warto wiedzieć, że wartość branży e-commerce w poprzednim roku wynosiła około 45 miliardów złotych i ta kwota stale rośnie. Coraz więcej osób korzysta z usług sklepów internetowych i przeznacza więcej pieniędzy na zakupy. Sprawia to, że otworzenie sklepu internetowego może być opłacalne, jednak wcześniej, należałoby zastanowić się nad pewnymi kwestiami.

Przede wszystkim warto wiedzieć, co ludzie kupują najchętniej. Co sprzedaje się najlepiej? Mowa tutaj o odzieży, książkach, płytach, obuwiu, sprzęcie RTV/AGD. Oczywiście nie jest to sugestia, żeby zacząć działać w tych właśnie branżach, ponieważ w większości powyższe branże są opanowane przez wielkie marki, przez które małemu sklepowi zwyczajnie nie uda się przedrzeć.

Sprawa ze sklepami internetowymi jest nieco skomplikowana. Sprzedając popularne produkty, należy liczyć się z ogromną konkurencją, przez co przychody mogą być niewielkie, a sklep okaże się nierentowny. Natomiast sprzedając produkty mało znane i niepopularne – ludzie nie będą zainteresowani i nie wykonają zakupów. Jakie jest więc rozwiązanie? Jaki sklep internetowy otworzyć? Trzeba zdawać sobie sprawę, że to pomysł jest najważniejszy. Oferta musi być atrakcyjna dla potencjalnych klientów i przyciągać uwagę. Zazwyczaj chodzi o cenę, jednak niektóre sklepy stawiają na przykład na darmowe dodatki, dostawę etc. Zanim dany sklep się otworzy, należy zrobić dokładne badanie rynku. Sprawa nie wygląda źle, ponieważ ocenia się, że 44% sklepów internetowych w Polsce zarabia dobrze lub bardzo dobrze.

Czy da się sprawdzić swoją skuteczność w e-commerce bez dużych nakładów finansowych? Tak! Tutaj warto skorzystać chociażby z popularnego Allegro, ponieważ nie potrzeba zakładać własnej firmy, żeby sprzedawać produkty. Jeżeli ludzie chętnie będą kupowali – warto założyć osobny sklep.

Leave a Comment